Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Vege zdroje > Knihy > Recenze: Veganův průvodce

Recenze: Veganův průvodce

Datum publikování: 20.7.2015
Když Karolína Rathousová, kterou většina z vás zná pod jménem Dewii, oznámila, že pracuje na své první knížce, dost jsem zpozorněla. Dewii je takovou známou blogerkou a motivátorkou. Spousta lidí, kterých jsem se ptala na jejich začátky, zmiňovali jako jeden z impulsů pro přechod na veganství právě její blog. Dewii díky blogu ví, co lidi zajímá a co v začátcích potřebují. Své velmi cenné zkušenosti využila a zapracovala je do informacemi nabité 80 stránkové knížky "Veganův průvodce."
Recenze: Veganův průvodce

V první části knížky se dozvíte, proč se vlastně lidi stávají vegany. Velmi stručně, ale výstižně jsou popsány etické, zdravotní a ekologické důvody. Na dvou stránkách pak najdete rady k přechodu na veganství týkající se tempa přechodu, komunikace s rodiči, zvládání chutí, nestravovacích aspektů veganství...

Velmi oceňuji kapitolu o výživě, se kterou si na delší dobu každý začínající vegan spolehlivě vystačí. Přesto bych radila postupem času, zvlášť při těhotenství, kojení, stáří, nemoci nebo při výživě dětí prostudovat i zdroje, které se výživě věnují primárně a do problematiky výživy zabíhají hlouběji. Je dobré znát využitelnost živin z dané potraviny, obsah živiny v potravině, doporučené denní dávky,... Na to všecho v průvodci nebyl prostor. Ale jako základní přehled je to zpracované skvěle. Ke konkrétním živinám bych osobně ještě doplnila u vápníku velmi významný zdroj, kterým je blackstrap melasa (1 lžíce dodá cca 1/5 denní dávky) a u železa bych upřesnila, že se nejedná o melasu, ale opět o blackstrap melasu. Od obyčejné melasy se liší způsobem zpracování, jehož výsledkem je několikanásobně vyšší podíl mikroživin. Dále bych osobně u železa doplnila řasu chlorelu. 1 lžička prášku dodá 75% DDD. Pro běžné užívání je to asi zbytečné, železo snadno získáte z běžné stravy, ale při zvýšené potřebě, zejména v těhotenství nebo při diagnostikované nízké hladině železa, je to veliká pomoc. 

průvodce

V další kapitole zjistíte, kde se dají koupit veganské potraviny a jak živočišné ingredience nahradit při vaření. Tato kapitola určitě obohatí v mnohém i zkušené vegany. Zatímco já mám 3 zajeté způsoby náhrady vajec, Dewii jich má asi 20. Samozřejmě se dozvíte i to, jak nahradit sýry, smetanu, mléko, maso, řízky, kapra, uzené, sekanou, jak si připravit hamburgery, co ke knedlíkům,... Nečekejte recepty, ale "jen" tipy, jaké suroviny lze jako "náhražku" použít. Kapitola obsahuje i seznam potravin, které by při veganském stravování neměly v kuchyni chybět. Seznam bude velmi inspirativní pro začínající vegany.

Kapitolu "nejčastější argumenty" ocení ti, kteří si v argumentaci nejsou jistí. Přitom správná argumentace je základ toho, aby vás lidé nechali na pokoji, případně aby se dokonce o veganství začali sami zajímat. Pokud na dotazy lidí dokážete odpovídat racionálně bez emočních výlevů, působíte sebejistým dojmem a to je základem toho, aby lidi začali brát vás i veganství vážně. Argumenty uvedené v knize jsou věcné, rozumné a pravdivé.

Kapitola cestování je jednostránková, i tak v ní ale naleznete pár tipů, které vám cestování usnadní.

Seznam živočišných aditiv ocení zřejmě všichni. Osobně jsem ocenila přehled na zadní stránce knihy, který lze vystřihnout a uložit do peněženky. U seznamu by mi jen pomohlo, kdyby byly přísady rozdělené podle toho, zda jsou určitě živočišné, nebo mohou, ale nemusí být živočišné.

Kapitolu seznam veganských sladkostí miluju. Obsahuje 8 stránek plných veganských sladkostí, které najdete v supermarketech včetně uvedení, ve kterém obchodě se dají koupit. Musela to být těžká mravenčí práce a třeba zrovna já z téhle části knížky čerpám nejvíce.

Kdo stále tápe, jak je to s kosmetickými certifikáty, bude mít konečně jasno. Dewii popisuje, co jednotlivé certifikáty garantují i jak probíhá nebo neprobíhá kontrola plnění závazků a připravila pro vás i seznam netestované kosmetiky a čistících prostředků pro domácnost. Seznamy pokračují až do konce knihy – najdete tam seznamy veganských restaurací po celé ČR, seznam veganských událostí, seznam knih, webových stránek a seznam filmů. U knih a webových stránek velmi oceňuji, že jsou rozdělené do skupin podle tématu (etika, strava, recepty) a pohodlně tak najdete, co potřebujete.

 Knížka shrnuje vše podstatné, co by měl znát a vědět každý, kdo se zajímá o rostlinnou stravu a plánuje přechod na veganství nebo už veganem nějaký čas je. Většinu informací najdete na internetu, pokud se ale nechcete při hledání hodnotných informací prodírat internetovým balastem nebo třeba jen máte radši informace v tištěné podobě, pak knížku určitě doporučuji.  

Knížku můžete zakoupit v našem e-shopu.

Komentáře