Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Články > Recenze: kniha Zdravě jíst

Recenze: kniha Zdravě jíst

Datum publikování: 11.7.2019
Vydávat v roce 2019 veganskou kuchařku, kdy jich na pultech knihkupectví najdete možná i desítky, není vůbec jednoduché a vyžaduje to velkou dávku odvahy a kreativity. Lenka Špaček, kterou možná znáte jako blogerku ze stránek zdravejist.blogspot.cz, do toho ale šla, a rozhodně dobře udělala.
Recenze: kniha Zdravě jíst

 

Svým zaměřením její kuchařka skvěle doplňuje díru na trhu. Bere totiž ohled nejen na zvířata, ale i na životní prostředí a zdraví. Nenajdete v ní recepty z bílé mouky, tropického ovoce a cukru. Navíc se v ní neobjevují suroviny z plechovek – další velký nešvar vegankých kuchařek.

zj titulka

Obsah

Kuchařka je rozdělena do následujících kapitol: snídaně, svačinky, polévky, hlavní chody, moučníky, párty, pečivo, DIY, ve kterých najdete celkem 72 receptů. V úvodu knížky se na pár stránkách dozvíte základy skladby veganského jídelníčku. Knížku využijí hlavně ti, kteří hledají tipy na moučníky, svačiny a snídaně. Tipů na zdravé pečení a svačiny je tam opravdu spousta a recepty vychází. Já osobně už jsem stihla dva recepty zařadit do svého kuchařského repertoáru.

Kuchařka je doplněná nádhernými velkými fotografiemi, které vypadají přesně jako to jídlo, které pak podle receptu uvaříte. Na mých rychloamaterských fotkách ve fotogalerii už to ale zase vypadá jinak :))

zj řepa

Používané suroviny

V knize se používají snadno dostupné suroviny a převážnou většinu jich seženete v supermarketu. Dost možná, že jsou to suroviny, které už máte doma. Já musela dokoupit jen hrašku a sirupy, obojí jsem si odvykla používat a různé druhy muk – běžně používám spíše tu bílou, kterou v receptech nenajdete.

Možná trochu zavádějící může být v názvu knihy „bez pšenice“. Je tím myšleno bez bílé mouky, najdete tam tedy celozrnnou pšeničnou mouku nebo špaldovou mouku, příp. špaldovou krupici. O tom, proč Lenka neodmítá celkově pšenici ale pouze bílou mouku, se dočtete v úvodní kapitole.

 

Stejně tak názvem „bez cukru“ se myslí bez klasického cukru, moučníky jsou doslazovány právě výše zmíněnými sirupy. Odmítání cukru je rovněž vysvětleno v úvodu.

zjchleeb 

Vyzkoušené recepty

Z každé kapitoly kromě pečiva a DIY (to mě ještě čeká)  jsem vyzkoušela jeden recept. Mrkvovoořechový chléb z kapitoly Snídaně, marinovanou červenou řepu jako svačinku, jarní zeleninovou polévku, jako hlavní jídlo houbovou smaženici, jako moučník úžasné jáhlovo-pohankové sušenky, pomazáku ze sušených rajčat z kapitoly Párty.

Okamžitě jsem se zamilovala do jáhlovo-pohankových sušenek a jsem si jistá, že se od nich jen tak neodmiluju. Jsou výborné, výživné, vydrží několik dní a jsou skvělé jako svačina na cesty.

Podobně jsem od Léni převzala knedlíčky do polévky z hrašky a krupice. Jednoduché, rychlé a moc dobré.

Chléb byl chuťově skvělý, jen jsme ho ve dvou nestihli sníst, je hodně hutný a sytý a vydržel nám čerstvý dva dny. Příště si ho uděláme v menším množství, tak, abychom ho do těch dvou dnů stihli sníst.

Marinovaná červená řepa, stejně jako houbová smaženice ani jiná než skvělá být nemůže, tu miluju v každé podobě.

A pomazánka ze sušených rajčat byla také moc dobrá. A to jsem použila obyčejná rajčata ze supermarketu, že autorka důrazně doporučuje kvalitní sušená rajčata, jsem si všimla, až když bylo hotovo. 

Celkové hodnocení

Knížka je skvělá a určitě jedna z těch mála, které budu používat dál a postupně z ní budu zkoušet nové recepty. Vyzkoušela jsem jen zlomek receptů a objevila díky nim využití pro špaldovou krupici a pohankovou mouku, suroviny do té doby v mé kuchyni téměř neznámé. Kuchařku rozhodně doporučuji všem, kteří hledají tipy na zdravé pečení a svačinky z lokálních surovin. Inspirace v ní najdete víc než dost J

 

Lenka špaček: Zdravě jíst. Brno : Kazda, 2019. 109 s. 

Komentáře