Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Články > Anka Mazurová, 36 let - cross fit

Anka Mazurová, 36 let - cross fit

Datum publikování: 11.12.2013 | Kategorie: Rozhovory
Tento článek jste si museli rozkliknout už jen kvůli úvodní fotce. 36letá Anka Mazurová z Vranova nad Toplou na Slovensku se během dvou let vitariánství proměnila v úplně jinou bytost. 20 let je vegetariánka, 2 roky veganka, navíc z 98 procent vitariánka. Tzn., že jí zejména syrovou, nevařenou stravu. Pracuje ve fitku, má dvě děti, pravidelně sportuje a otužuje se.
Anka Mazurová, 36 let - cross fit

 Kolik času věnuješ sportu?

Věnuju se 5-6krát týdně cross-fitu, doplňkově běhu. Po tréninku místo strečinku ještě cvičím jógu. Intenzivně cvičím asi třičtvrtě roku. Po patnáctidenním půstu jsem měla tolik energie, že jsem nevěděla, co s ní. Zašla jsem za kamarádem, který pracuje ve fitku, ten mi udělal tréninkový plán a od té doby cvičím skoro každý den.

Máš v cross fitu nějaký cíl? Co tě motivuje?

Cvičím hlavně proto, že mě to baví, ale plánuji zkusit celosvětovou soutěž Spartan Race. Je to takový překážkový terénní běh. Jinak skoro žádné závodní zkušenosti nemám. Zkoušela jsem jen jednou závod na 5 km, ani nevím, na jakém místě jsem skočila, šla jsem tam jen s cílem, abych doběhla a to se povedlo.

Hodně mě motivuje viditelná změna postavy a zlepšující se sportovní výkony. Průběžně si i dělám měření na přístroji In Body ve fitku. Je to přístroj, který ti změří v těle poměr a množství tuků, svalů, vody a minerálů v těle. (pozn. Anka nám poskytla ke zveřejnění její výsledky, viz níže)

anka4

Rozdíl za 7 týdnů:

Hmotnost: +200 g

Svalová hmota: +900 g

Tuk: -1,6 kg

BMR: 1526 kcal (o 38 kcal lepší hodnota)

Měření na In Body a hodnocení mého trenéra – rozmezí 2 roky:

„Aniny výsledky porovnáváme s výsledky měření před dvěma lety, takže přesný popis postupu nebude možný. Mohu se však vyjádřit k její stravě po celé toto období a tréninku od května 2013. Strava byla plně v režii Anky. Z 98 % se jedná o vitariánskou stravu (ovoce, zelenina, ořechy apod.). Trénink: Full body trénink, TRX, základní cviky s vlastní váhou, kardio – běh, chůze.

Hmotnost: -7,4 kg (63,6 kg aktuální stav, 67,3 horní hranice normy). Svaly: +2,3 kg (29,1 aktuální stav), tuky -10,6 kg (11,9 aktuální stav, 11,7 spodní hranice normy). PBF-%tuku: -13% tuku (18,7% aktuální stav, 18% spodní hranice normy) BMR: +70 kcal (bazální metabolizmus) 1488kcal aktuální stav, 1534kcal horní hranice normy

Anka překvapila mě a myslím, že i sama sebe skutečně luxusními výsledky a to ne jen stavem svalové hmoty, celkovému poměru tuků v těle, úrovní bazálního metabolismu, ale i celkovou vyvážeností postavy, tedy rozložením svalové hmoty v těle. Anka má i vynikající hodnoty meziorgánového tuku v hodnotě 46,8 cm2, přičemž kritická hodnota je 100 cm2, hodnoty kolem 100 cm2 jsou vysoce rizikové z hlediska rozvoje různých onemocnění. U klientů se s tak vysokými hodnotami setkávám velmi často. Překvapením pro mě bylo i závěrečné, bodové hodnocení postavy Anky v kontextu poměru svalů a tuku, které se vyšplhalo na velmi pěkných 87 bodů. (70 bodů = slabý, obézní, 80 bodů= normální, zdravý, 90 bodů = silný, svalnatý). Tyto výsledky jsou ze zdravotního hlediska na výborné úrovni. Anka ve své snaze navíc nekončí. Naopak zařazuje vyšší rychlostní stupeň a pomalu, ale jistě postupuje na vyšší level. Cesta, kterou Anka poctivě prošla, si vyžaduje pravý respekt a uznání. Anka je zároveň členkou našeho klubu Ĺadoborci, takže kromě cvičení nás čeká sezóna otužování a v budoucím roce zase pro Anku premiéra na Spartan race. Anko, držím palce a těším se na tvé současné a budoucí úspěchy. Na cestě, kterou sis zvolila, jich budeš zákonitě dosahovat.

Fitko je vlastně i tvoje práce. Co přesně tam děláš?

No vlastně všechno kromě tréninků, protože zatím na to nemám osvědčení. Takže obsluhuji u vstupu do fitka a na baru, míchám nápoje, prodávám doplňky a poskytuju základní poradenství.

Veganka pracující ve fitku... Co na to kolegové?

No s kolegy se znám už dlouho, ale co se týče stravy, moc si nerozumíme a kolikrát kolem toho vznikaly pěkné dohady. Těžko věří tomu, že rostlinné bílkoviny mohou být plnohodnotné. Od té doby, co viděli mé výsledky měření, už neřekli ani slovo. Vidí, že vím, co dělám a že mám vědomosti o složení toho, co jím. Ale pořád jsem pro ně taková atrakce. Jeden kolega už se mě ale dokonce ptá na rady, co se týká stravy a přírodních věcí.

S tréninkovým plánem ti pomáhá kolega. Jak tvůj tréninkový plán vypadá?

Je složený ze 4 částí, které střídám, každý trénink je na celé tělo. Jeden z nich je kardio, který bohužel flákám, protože mě moc nebaví. Nejdřív mám rozcvičku, většinou veslovací trenažér a burpees, potom samotný trénink, hodně toho mám na TRX, potom břicho a strečink. Místo strečinku často zařazuji několik cviků z jógy. A při kardiu také skáču přes švihadlo.

Jak dlouho jsi veganka?

Byla jsem 20 let vegetariánka, k veganství jsem se propracovala za poslední dva roky. Největší problém mi dělalo zbavit se závislosti na sýrech. Ale už jsem to zvládla. Ihned potom jsem přešla k raw veganství (syrová strava).

Co tě vedlo nejprve k vegetariánství a pak k raw?

Na vegetariánství jsem přešla z etických důvodů. Tehdy jsem byla mladá, zakřiknutá žába. Moc jsem o tom nemluvila, protože jsem neuměla argumentovat. Ale byly tam i další důvody: nadváha, bolesti žaludku, nevolnosti. Přestat jíst maso pro mě bylo přirozené a neměla jsem s tím žádný problém.

K raw mě dovedly trochu smutné události a to vážné onemocnění v rodině. Došlo mi, že takový konec zažít nechci. Věděla jsem, že je způsob, jak se nemocem vyhnout. Musela jsem ale hledat, abych přišla, jak na to.

A kde jsi hledala?

Nejvíc na internetu. Na jednom fóru pro mámy jsem byla členkou skupiny vegetariánských a veganských dětí. Zakladatelka této skupiny po čase přešla na živou stravu a mě zaujalo to její nadšení a energie, s jakou o tom psala. Nedalo mi to pokoj a pak mi jedna kamarádka dala odkaz na raw skupinu na facebooku. Jakmile jsem si dohledala potřebné info, dala jsem si sedmidenní půst a po něm přešla na syrovou stravu.  Ale trvalo mi asi rok než jsem to zvládla úplně. Hodně mi taky poradila kniha 80/10/10 od Grahama.

anka3

Zaregistrovala jsi u sebe nějaké změny po přechodu na vegetariánství a veganství?

Po vynechání masa mě konečně přestal bolet žaludek, který bolel bez přestávky den a noc. Celkově se mi zlepšilo trávení, nastal úbytek tělesného tuku. Po přechodu na veganství a v zápětí na syrovou stravu těch změn bylo víc. Upravily se mi hormony, přestaly vypadávat vlasy, úplně mi to změnilo myšlení, zmizely deprese, které jsem před tím mívala často, upravila se mi hladina hormonů (měla jsem hormonální poruchu), upravil se cholesterol, přestala mě bolet záda a kolena.

Kdo ti sestavuje jídelníček? Držíš se nějakých pevných zásad?

Sestavuju si ho sama. Hlavní zásadou je nemíchat ovoce s ničím jiným, kromě listové zeleniny. Ráno a dopoledne a k obědu mám vždy ovoce. Stačí mi minimum tuků, které kombinuji se zeleninou a snažím se jíst hodně zeleného (listová zelenina, natě, bylinky, mořské a sladkovodní řasy). To celé i odšťavněné.

Používáš doplňky výživy?

Používám jen rostlinné proteiny, hlavně konopný a hrachový.

Kolik času denně věnuješ přípravě jídla?

Pro sebe mám jídlo hotové za pár minut, dětem vařím vegansky, to mi zabere tak hodinu denně.

Jak to mají tvé děti se stravováním?

Starší dceři je 11 let. Dva roky byla vegetariánka, pak jsem to pod nátlakem okolí vzdala. Doma sice maso nevařím, ale když je dcera mimo domov, tak si maso občas dá. Taky někdy sní sýr. Mladší je 4 a půl roku, od narození je veganka. Sice občas dřív snědla něco mléčného, ale pak jsem zjistila, že má alergii na kravskou bílkovinu. Takže nejí nic živočišného.

Máš pocit, že by dětem klasická konvenční strava chyběla? Co na to učitelky, rodina a tak?

Dětem klasická strava určitě nechybí. U mladší je to jednodušší tím, že kvůli alergii spoustu věcí vůbec nemůže. Z výživového hlediska jí ale nic nechybí. Starší chodila na obědy do školy, ale měla dost často problémy s trávením a měla bolesti břicha, až to skončilo zánětem slepého střeva. Pak už tam chodit nechtěla. Potěšilo mě to, protože mně se obracel žaludek už jen při pohledu na jídelníček.

Rodina se ke stravování dětí nevyjadřuje, zvykli si už na vegetariánství a na veganství u mě. Občas se někdo zeptá nebo má připomínku, že děti by měli jíst všechno. Já jim jen odpovím, že ne, že všechno opravdu jíst nepotřebují. Všechny živiny, které potřebují, dostávají.

Co plánuješ ve sportu dál? Mluvila jsi o Spartan race, je ještě něco dalšího?

Kromě Spartan race si chci  ještě víc zlepšit kondičku, absolvovat kurz jógy a asi se i víc věnovat běhu.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí :)

Fotogalerie

Dalším koníčkem Anky je otužování.
Anka je 20 let vegetariánka, z toho 2 roky veganka.
Anka se začíná i věnovat běhu.
Anka pracuje ve fitku.
Intenzivně cvičí asi 3/4 roku.
Za výsledky Anku ocenil i její trenér.
Bez komentáře...

Komentáře