Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Blog > Šestinedělí po císařském řezu: rekonvalescence, strava, sport

Šestinedělí po císařském řezu: rekonvalescence, strava, sport

Datum publikování: 16.4.2019 | Kategorie: Strava - Trénink - Výživa v těhotenství
Šestinedělí je úspěšně za námi, tak přicházím s krátkým reportem.
Šestinedělí po císařském řezu: rekonvalescence, strava, sport


Císařský řez

Je toho tolik, co bych chtěla říct... Ale budu se držet tématu stránek a tak se omezím k samotnému zákroku a následné péči v porodnici jen na to nejzásadnější a na to, co může povzbudit Vás, které tento způsob porodu čeká. Na oba své císařské řezy mám jen hezké vzpomínky a je to proto, že mi vyšli v porodnici ve všem vstříc. I když má císař s normálním porodem společné jen to miminko v závěru, dá se provést s respektem k matce i dítěti a řadu věcí můžete ovlivnit vy samy...


1) Výběr anestezie – zas a znovu bych volila spinální anestezii, kdy máte znecitlivěné tělo pouze od hrudníku dolu. Za největší výhodu považuju to, že miminko vidíte okamžitě po porodu. Ty dva okamžiky, kdy mi dcery ihned po vytažení přiložili k hlavě jsou nejkrásnější dva okamžiky mého života a troufám si říct, že už je nic nepřekoná. Další výhodou je, že se účinné látky nedostanou k miminku a pro mě i to, že mohu komunikovat s doktory a mám proces víc pod kontrolou. Nevýhodou je nepříjemný pocit, který zažíváte, když necítíte tělo a taky to vědomí, že se vám někdo za plentou hrabe v břiše, byste možná radši prospali.


2) Kontakt s miminkem – v naší porodnici je standardem dítě ihned po vytažení přiložit matce k hlavě na pár minut. Některé porodnice dokonce umožňují přítomnost otce při zákroku. U nás během dokončování operace (cca 30 min.) přiloží dítě na hruď otci a po zákroku nastává opožděný bonding. Zjistěte si, jak je to ve vaší porodnici a pokuste se vykomunikovat maximum, co půjde.

3) Nemusíte být od miminka izolovány. Je pravda, že sestry budou mít tendenci si miminko brát a vozit vám ho jen na kojení, přijde mi ale, že je to proto, že se automaticky předpokládá, že matka je po operaci vyčerpaná a potřebuje si odpočinout. Pokud se cítíte na to mít miminko u sebe, řekněte si o to. Nikdo se nad mým přáním nepozastavoval, jen jsem se se sestrami domluvila, že než toho budu schopná sama, budu si je volat, aby mi vždy podali miminko z postýlky a naopak. Abych jim nepřidělávala práci, naopak jí ulehčila, vždy po kojení jsem si miminko nechala do dalšího kojení na sobě a teprve po dalším kojení je volala, jestli by Karin dali zpět do postýlky. Takže kvůli jednomu kojení nemusely lítat dvakrát, ale jen jednou. Oboustranná spokojenost.

4) Hodně se dočtete, že po císařském řezu bývá často problém s kojením. I když u první dcery byly začátky všelijaké, nakonec jsem jí kojila do 4 let. Teď byl rozjezd kojení naprosto bezproblémový a doteď nebyl jediný problém. I proto je důležitý co nejčasější a nejvčasnější kontakt s miminkem.

5) Hlavně žádné výčitky, že jste nedokázaly porodit přirozeně. Buď jste jako já nedostaly na výběr (u mě důvodem kombinace předchozího císaře a polohy koncem páevním) nebo jste na výběr dostaly a pak jste se rozhodovaly podle toho, jak jsteto v tu chvíli cítily jako nejlepší řešení. Není nic důležitějšího, než že máte u sebe zdravé krásné dítě, kterému můžete do konce svého života dokazovat, jak skvělá jste máma. Věci, co jsou za námi, nezměníme ani neovlivníme, energii a myšlenky má smysl zaměřovat na přítomnost a budoucnost.

šestinedělí2

A teď k rekonvalescenci:

Probíhala zpočátku téměř na chlup stejně jako po prvním císařském řezu, tedy:

0 den – strašná bolest, kterou dost mírní přítomnost dítěte, resp. ji činí snesitelnou. Léky na bolest buď nezabírají nebo by to bez nich bylo ještě horší. Na doporučení se snažím převalovat z boku na bok. Večer jsem sestrou donucená dojít na záchod a vyčistit si zuby. Jsem vyčerpanější než po doběhnutí stovky. Všechno je  mnohem snesitelnější, když držím Karin v náručí a tak si jí nechávám celý den u sebe.
1. den –Nejhorší je ráno se zvednout z postele a postavit se. Chůze už docela relativně bezbolestná. Dostala jsem ještě injekci proti bolesti. Tentokrát už zabírá. Co pořád hodně bolí, je kašlání, kýchání, smích a hlavně vstávání z postele.
2. den – už nepotřebuju nic proti bolesti. Vstávání z postele je sice pořád stále dost bolestivé, ale přežít se dá a přijde mi zbytečné brát léky jen kvůli těm pár okamžikům, kdy se musím zvedout nebo uložit.
3. den – vše je zas o něco snazší. Večer ale přichází kašel a horečka a tak mi jsou raději nasazeny antibiotika, prý jako prevence pooperačních komplikací a v porodnici zůstávám o dva dny déle. Kašel je šíleně nepříjemný, mám pokaždé pocit, že mi rozerve celé břicho. Myslím si, že jsem si přitáhla nějakého školkového bacila, který se oslabením organismu po operaci aktivoval, protože stejný průběh onemocnění zažívá doma Nikolka.
4. den – až na kašel a bolestivé vstávání se cítím skvěle, teplota klesla.
5. den – stále v porodnici, vše o něco lepší, i ten kašel už se dá zvládnout.
6. den. Jdu domu :)
8. den – vyrážíme na první procházku, asi 2 a půl km. Jdu hodně pomalu, při chůzi do kopce jizva pobolívá. Dost nepříjemné oblečení přes jizvu
10. den už si všímám, že mě nebolí ani kýchání a chůze – a už pomalu začínám počítat, kdy bych tak poprvé mohla vyběhnout...


Sport

Šestinedělí je hlavně o regeneraci sil. Nedělejte rozhodně nic, do čeho byste se měly nutit. Jestliže jedu 20 km na bruslích nebo jdu běžet 5 km je to jen proto, že se domů vracím šťastná a endorfiny lítaj všude kolem mě.. Ani náhodou bych nic z toho nedělala, pokud by mě to mělo vyčerpávat. Zároveň vynechávám všechny sporty 'a to i včetně jógy), při kterých se výrazněji zapojují břišní svaly. Třeba na takové lezení si budu muset ještě tak dva měsíce počkat. 

Chůze, turistika

Chůze s kočárkem byl takový nejstěžejnější pohyb. 8. Den po zákroku jsem šla 3 km dlouhou trasu a celý týden pak chodila 3-4 km denně. 17. Den jsem pak skočila rovnou na 8 km trasy. To mi vydrželo dodnes. Celkem za šestinedělí nachozeno na výletech 107 km.

Běh

21. Den. – první indian, 2 km - jizva dost bolela a při běhu mě nepustila na tempo pod 8 min. na km, takže to vlastně ani žádný běh nebyl.
28. den – druhý pokus o indiána.. Jizva byla mnohem lepší a tak jsem tomu dala pravidelnost
5. týden - 3x 4 km indianem
6. týden – 3x4 km souvislý běh, jizvu už vůbec necítím.
7. týden – 3x 5 km souvislý běh
Od osmého týdne už jsem začala s maratonským tréninkem, ten se objeví s některém z dalších článků.

Inline

Po letech jsem přišla na chuť bruslím. Pro ženy po porodu je to ideální sport. Přiměřeně zatížíte kardiovaskulární systém, posílíte nohy, zároveň je jízda velmi šetrná ke kloubům a nezatěžuje partie, které potřebují po těhotenství a porodu regenerovat – břicho, pánevní dno. Navíc je jízda s kočárkem snazší než bez něj. Důležité je mít kočárek s brzdou na zadní kola, která je ovladatelná rukou. Dbejte jen zvýšeného bezpečí pro sebe a hlavně mimino, udržujte svoji rychlost tak, abyste měly vše pod kontrolou a i když máte brzdu, raději se na prudší sjezdy přezouvejte.
26. den – 6 km
27. den 19 km
30. den 10 km
41. den 20 km

šestinedělí1

Strava

Soupis všeho, co se obecně doporučuje, najdete v mém článku z minulého šestinedělí. Tentokrát jsem vše pojala trochu jinak.
Od začátku jím vše s tím, že kdybych zjistila, že něco Karin nedělá dobře, potravinu bych vysadila. Naštěstí jsem nic vyřazovat nemusela. V jídelníčku mám vše od čerstvého pečiva přes luštěniny a zelí až po cibuli a česnek. Od začátku se vyhýbám jen ostrému koření.

Do hubnutí jsem se pustila hned první den doma. Nahoře mi po porodu zůstalo 15 kg a po zkušenostech z minulého těhotenství, kdy sám od sebe nešel dolu ani gram, jsem se rozhodla na nic nečekat. Nevolím ale cestu redukčních diet, které se vůbec nedoporučují, volím cestu, která se mi osvědčila dříve a tím je výrazné navýšení příjmu bílkovin a zeleniny a mít pod kontrolou velikosti příloh, množství pečiva, semínek a oříšků.
Konkrétně:
Bílkoviny - snažím se, aby každé z pěti jídel mělo alespoň 20 g bílkovin (k tomu si dost vypomáhám tofu nebo rostlinýnm proteinem). Zdrojem bílkovin tofu, protein, tempeh, luštěniny, sójové mléko a jogurt, robi, seitan. Tady je to odbočka z mého standardu zaměřovat se na nezpracované potraviny, ale je to jen opatření na pár týdnů, pak zase snadno denní potřebu pokryju luštěninami. 
Přílohy - dvě brambory, jeden plátek chleba nebo menší kopeček rýže, jáhel, pohanky atd.
Semínka, oříšky –  3 lžíce denně
Zelenina – 750 g denně – čerstvá i tepelně upravená
Sladidla – 1 kus ovoce denně, skořice, lžička domácí marmelády denně
Vyhýbám se sladkostem a smaženým jídlům

Samozřejmostí jsou mořské řasy (denně špetka dulse vloček) a suplementace VEG 1 a Opti 3. 

Samozřejmě občas ulítnu, někdy mám dokonce celé ulítávácí dny, kdy spořádám půlku bochníku chleba, sním celou čokoládu apod. Naštěstí v šestinedělí si to můžete omlouvat tím, že jste v šestinedělí. Celkem jsem za těch 5 týdnů od návratu z porodnice po konec šestinedělí shodila 5 kg, což je myslím i přes ty naprosto nekontrolované cheat days celkem slušný výsledek. Větší podrobnosti o hubnutí vč. konkrétního jídelníčku pak najdete v samostatném článku, do kterého se pustím až se začnu přibližovat mé předtěhotenské váze. Do té mi chybí ještě 10 kil. 

Inspirujte se čím chcete, budu ráda, ale hlavně nic nehroťte a užívejte si každého dne <3

Komentáře