Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Blog > Mé druhé veganské těhoteství: první trimestr

Mé druhé veganské těhoteství: první trimestr

Datum publikování: 29.8.2018
Odběhnutá stovka. Dovolená ve Skotsku. Těhotenství. V červnu se prostě dařilo. Ráda vás opět svým veganským těhotenstvím provedu. Takže jak proběhl první trimestr? Jak jsem jedla, sportovala a čím se inspiruji?

Že jsem těhotná jsem zjistila někdy v pátém týdnu těhotenství po 63 km běhu, při kterém mi bylo divné, že mám už od 30.km těžké nohy, tělo odmítalo brát energii ze zásob a celkově ten běh byl takový nemotorný a pomalý, hodně prokládaný chůzí. Do toho zpoždění v periodě a tak už jsem v průběhu začala tušit, kde je zakopaný pes. Měly následovat další dvě podobně dlouhé etapy, tak ty jsem logicky vypustila. Radost po provedeném testu zároveň vystřídal strach z toho, jestli jsem během svému těhotenství neublížila, ale hned na prvním ultrazvuku bylo vše v pořádku a tak tenhle super začátek mě naopak posílil v tom, že kdykoli přišly nějaké strachy nebo obavy, mohla jsem se trochu uklidnit tím, že když miminko přežilo tohle, přežije už všechno. To jen kdybyste byly v podobné situaci jako já a stresovaly se z toho, co všechno jste v nevědomosti dělaly a dělat neměly.

14. týden

Strava v prvním trimestru

Moje první těhotenství bylo až moc inženýrské. Jak jsem veganské stravě ještě úplně nevěřila, počítala jsem živiny a stresovala se, když mi to třeba nějaký den nevyšlo podle tabulek. Za těch 5 let jsem se naučila věřit tomu, že mi veganská strava poskytne dostatek živin a tak se řídím jen pár zásadami:

- Minimalizovat konzumaci průmyslově zpracovaných potravin, naopak co nejvíce věcí v biokvalitě
- Vyhnout se bílému pečivu (což bylo tentokrát snadné, protože se mi celý první trimestr hnusilo)
- Dostatek zeleniny a ovoce – to nebyl problém, ovoce a zelenina bylo v podstatě to jediné, na co jsem měla neodolatelné chutě.
- Zdroje bílkovin – luštěniny a sójové výrobky, příp. protein – v prvním trimestru absolutně bez chuti na tyto věci, po proteinu jsem dokonce zvracela a tak jsem tuto skupinu potravin jedla spíše sporadicky. Nestresovala jsem se nedostatkem bílkovin, věřím tělu, že ví, proč do sebe tyhle potraviny nechce. Jsem největší milovník luštěnin na světě, takže deficit brzo doženu až přijde chuť. Ha, dnes po screeningu jdeme oslavit super výsledky do Nepálské restaurace a já se nemůžu dočkat toho kotle čočky <3
- Celozrnné obiloviny – rýže, bulgur, kváskový celozrnný chléb, na nic jiného nebyla chuť.
- Každodenně mořské řasy – v jídelníčku nejsou uvedené, ale jsou součástí min. jednoho jídla denně.
- Každodenně zdroj omega3 mastný kyselin – u mě to jsou lněná semínka, konopná a chia semínka. Oleje mi můj nos nějak nebere, při otevření se mi navaluje.

Doplňky stravy: rozhodně doplňujte B12. Já standartně užívám veg1, který kromě vitamínu skupiny B obsahuje ještě vitamín D a jód. Dále se doporučuje užívat doplněk s DHA, na trhu je dostupný např. Opti 3. Já ho v prvním trimestru neužívala, bylo mi z něho špatně a omega 3 mastné kyseliny  jsem získávala z dostatečného množství konopných a lněných semínek a vlašských ořechů.

Až na pár dní, kdy mi bylo fakt hodně zle, se mi dařilo jíst celkem hezky, děkuju vesmíru za to, že mi dovolil konzumovat obrovské množství ovozelu a maximálně mi znechutil bílé pečivo a smažená jídla. Díky tomu jsem až na ten bílkovinový deficit jedla skoro předpisově.

Pokud vás zajímají zdroje informací, pak určitě doporučuji knihu Průvodce začínajícího vegetariána a za takové minimum považuji brožurku České veganské společnosti Veganská strava pro děti a těhotné a kojící ženy. Je volně ke stažení a na pár listech se dočtete vše, co potřebujete vědět.

Zde jsem si zapsala vše, cop jsem během jednoho týdne v prvním trimestru snědla:

1. Den
snídaně: domácí jogurt z ovesných vloček, borůvky, lněná semínka, bazalková semínka
svačina: domácí nanuk z broskví a švestek
oběd: kapustová polévka a čočkový salát
večeře: rajčatový salát s bazalkovým tofu

2. Den
Snídaně: smoothie – banán, jablko, broskve, blumy, moringa, kakao,jahody, lněná semínka
Svačina: jogurt soyade + tahini
Oběd: celozrnné špagety s rajčatovou omáčkou
Svačina: makové muffiny, hroznové víno
Večeře: Vařený květák a brambor

3. Snídaně: makové muffiny, hroznové víno
Oběd: tempeh + bramborová kaše
Svačina + Večeře: svatební raut – šťouchané brambory, zelenina, spousta mandlí

4. Den
Snídaně: žitný chléb, čočková pomazánka, rajčata
Svačina: drť z výroby sezamokokosového mléka + banán
Oběd: kapustová polévka
Svačina: švestky
Večeře: bramborové knedlíky, zelí, směska ze sojových párků

5. Den
Snídaně: jháhlová kaše (jáhly, kokos, sezam, kako, lískové oříšky, jahodová marmeláda
Svačina: kakao, miska jahod
Oběd: polévka z červené čočky a patizonu
Svačina: rohlík s toppo pomazánkou
Večeře: celozrnná rýže se seitanem

špagety

6. Den
Snídaně: Jáhlovosezamovokokosová kaše, 2 banány, lněná semínka
Svačina: jablko
Oběd: špagety s omáčkou z červené čočky
Svačina: štrúdl
Večeře: topinky z žitného chleba s obědovou omáčkou vytuněnou na topinkovou pomazánku.

7. Den
Snídaně: sójový jogurt, lněná semínka
Svačina: kakao z konopného mléka, broskev
Oběd: brambor a dušená kapusta
Večeře: vegan hot dog

Sport

Trochu kontroverzní téma, jako by nestačilo, že se jedná o veganské těhotenství. No, jak jsem došla k tomu, že budu sportovat? Po 63 km běhu v 5. Týdnu mě skolila na 2 týdny šílená únava a já tyto týdny prospala. Když se mi pak začala navracet síla, začala jsem si uvědomovat, že proležené těhotenství nevnímám jako něco, co by mělo být to nejméně rizikové. Potřebuju někde brát přeci hromony štěstí, na kterých jsem závislá, cítit se dobře, spokojeně. Trénovat tělo, aby u porodu mohlo za pár měsíců podat optimální výkon. Hýčkat ho, nenechat ho zchátrat. Při pátrání na netu po informacích jsem narazila na blog i stejnojmennou knihu „Těhu v běhu" a na knížku „Těhotná a fit". Obě knížky jsem si pořídila, staly se takovou mojí těhotenskou biblí.

Knížky určitě doporučuji. Pohyb v těhotenství má spoustu specifik a je dobré o nich vědět. V jaké intenzitě trénovat, kterým cvikům se úplně vyhnout, co jsou známky toho, kdy přestat, doporučené vychytávky jako kompresky, těhotenské sportovní podprsenky nebo podpůrný těhotenský pás, specifika pro jednotlivé trimestry, jak stupňovat zátěž, typy jsou psané pro vytrvalostní sportovkyně, asi moc jejich postupy nevyužijí těhotné ženy, které chtějí se sportem začít.

Po přečtení obou knížek jsem přistoupila k tomu začít běhat indiánským během 2 min. běh, 2 min. chůze na 20 min. a postupně podle pocitů prodlužovat trasy a prodlužovat běžecké úseky a zkracovat chodecké pauzy. Tím jsem se během 1. trimestru dopracovala na dobu 32 min, kdy jsem 5 minut běžela a 2 minuty šla, což vyšlo asi na 4 a půl km. Vnitřně to zatím cítím tak, že takovou hranicí, kterou pro sebe vnímám jako bezpečnou, je 5 km. Běhám tak, abych se mírně zadýchala a aby celý „trénink" pro mě byl příjemný, odreagovávací. Po doběhnutí mám vždycky super náladu, mnohem lépe se mi spí, jsem rozhodně lépe napojená na svoje tělo a jeho potřeby.

K tomu jsem po dobu prvního trimestru dvakrát týdně cvičila s TRX, pouze základní cviky s vynecháním cviků na břicho ve dvou sériích po 10 opakováních.

Jóga – cca 4x týdně jóga, 10 min. sestava pro 1. trimestr z webu www.jogavirtual.cz.

Moje těhotenské a porodní inspirace

První pilíř tvoří knížky Eckharta Tolleho – Moc přítomného okamžiku a Moc přítomného okamžiku – praktická část. Knížku už jsem kdysi četla, neškodi si ale tyhle věci neustále připomínat. Zvlášť když vás sužuje strach ze strachu. Úplně iracionální myšlenky na to, jak zvládnu mít celých 9 měsíců strach, že se něco stane, kvůli kterým mi je blbě, nemůžu spát, ale z hlavy je prostě nejde vykopat. Tak přesně na tohle doporučuju Tolleho. V přítomném okamžiku totiž žádné strachy z budoucnosti neexistují.

Druhý pilíř tvoří knížky s tématikou porodu. Je to kniha "Hypnoporod", ze které čerpám hlavně relaxační techniky a dále kniha "Aby porod nebolel", ze které si beru afirmace a komunikační způsoby mezi matkou a ještě nenarozeným dítětem.

Třetím pilířem jsou pozitivní videa , přednášky a filmy s tématikou porodu. Skvělé jsou na youtube přednášky UNIPA nebo duly Veroniky Vojáčkové, videa povedených porodů, z filmů pak Orgasmický porod. Určitě narazíte na spoustu dalších inspirací, každému sedí něco jiného.

Tak to je pro dnešek zatím vše :) Pokud se vám nechce na další článek z druhého trimestru čekat tři měsíce, můžete mě sledovat na instagramu bakukate_vegansport.cz nebo na Stravě jako Kateřina Balcarová