Etické sportování

Nákupní košík

0 ks za 0 Kč

VeganSport.cz > Blog > Co ta naše Jója jí. Veganský jídelníček 15ti měsíčního dítěte.

Co ta naše Jója jí. Veganský jídelníček 15ti měsíčního dítěte.

Datum publikování: 17.6.2018 | Kategorie: Strava
Tak i já jsem se rozhodla sepsat, co to naše mláďátko baští. Pojďme se na to spolu mrknout.
Co ta naše Jója jí. Veganský jídelníček 15ti měsíčního dítěte.

Johanka jidelnicek 1

Žijeme na vesnici, uprostřed lesa. Ve starém domě, se zahradou a velkým dvorem. A tak trávíme honě času venku. Sbíráme jahody, borůvky, trháme bylinky a objevujeme spolu svět. 

Johanka ve svých patnácti měsících váží cca 12 kg a měří kolem 82 cm. Je to malý neposeda, pořád lítá a objevuje svět a často strčí do pusy i to, co by tam být nemělo.Nejčastěji je to hlína, písek a kameny.  K jídlu má ale obecně velice pozitivní vztah. Myslím, že je to i díky tomu, že ji začleňujeme už do samotné přípravy pokrmů. Máme doma učící věž a tak Joji vše sleduje, ochutnává, pomáhá. Ráda se mnou peče muffiny. Sype mouku (rozsypává), míchá ... A každé ráno spolu chystáme kaši a dostává na lžičce mandlové máslo a melasu. Její nej je kapusta, brokolice, avokádo a rýže. Toho by se ujedla. S čím dlouho bojovala byla červená čočka, té nemohla přijít na chuť a vyloženě nedobře jí dělají pomeranče a papriky. Ty tedy momentálně do jídelníčku nezařazujeme. Tofu už ochutnala (měla z něj krém na svůj první narozeninový dort), tempeh taky. Co ještě nejedla jsou houby, olivy, na to má ještě čas a nedávali jsem jí rajčata. Přes zimu je nekupujeme, čekáme na ty ze zahrádky. Ořechy jí v podobě másel (mandlové), semínka jako posyp na jídlo, přísada do smoothie nebov podobě tahini. Mák na kaše anebo z něj děláme ve Vitamilku mléko. Lepek nikterak neřeším, radši se snažím vybírat kvalitní mouky – špaldová, celozrnná pšeničná, cizrnová, hrachová (tou zahušťuji guláše atd). A když Jojce uvařím nějakou hodně tekutou polévku, zahustím to pohankovými vločkami. Jo a ještě miluje naklíčené mungo fazole.

Johanka jidelnicek 2

Dort k 1. narozeninám. Korpus je ze špaldové mouky, jablek a banánů a krém z tofu, jáhlů a rýžového sirupu. Plus mražené borůvky, kupa ovoce a sušenky od Biozemanky. Chutnalo Jojince i nám. A luxusně se matlal.

Stále kojím, mnohokrát za den, ale i tak nabízím už asi od 10. měsíce vodu, sem tam šípkový čaj a domácí freshe (řepa, mrkev, jablka, řapík, olivový olej). Jídla solím velmi lehce (mořská sůl s jódem), přeci jen to líp chutná a sladím sladěnkou a datlovým, či rýžovým sirupem nebo sušeným ovocem. Denně dostává vitamín B12 od Metabolics a vitamín D3 (Vitashine). Ten dostávala především v zimě, ale mám tu ještě jednu lahvičku, tak už ji dojedem. Venku jsme skoro pořád, takže déčka má dost.

Sem tam nesní vůbec nic, sem tam si jen zobne a někdy má takovou chuť, že jí i přidávám. Když nemá hlad nenutím, spíše nabízím. A jsou dny, kdy si vystačí jen s kojením. Primárně to jsou dny, kdy Johance není dobře nebo rostou zuby, ale ty už má naštěstí skoro všechny. Uf! Přišla jsem ale na jednu vychytávku, na jídlo, které sní vždy a to je zeleninový vývar. To je naše záchrana záchranovitá.

A teď už dost řečí, tady máte jídelníček.

Ahoj a ať děti hezky rostou. Veve a Joji

 

  1. den
  • Pohanková kaše (pohanka, rozinky, tahini, lněný olej) s banánem, jablky, mandlovým máslem, mletým mákem a datlovým sirupem + B12 a D3
  • Půlka hrušky
  • Kaše z rýže, fazolí mungo, brokolice, pórku, mrkve, bio řepkového oleje, nori řas a soli (obojí je zároveň zdrojem jódu)
  • Čirokové křupky a kousek sušeny ze zdravky (jablko, rozinky, chia, rýžová mouka) – byli jsme na výletě s kamarády, a já zapomněla připravit sváču, tak se rychle skočilo do zdravky
  • Zbytky od oběda, kousek chleba

+ milión kojení, voda

Johanka jidelnicek 3

Snídaně chystáme společně. Učící věž je fakt kámoš.

2. den

  • Jáhlovo-amarantová kaše (jáhly, amarant, rozinky, tahini, lněný olej) s hruškou, mandlovým máslem a pohankovými pukanci, datlový sirup + B12 a D3
  • Kousek jablka, rozinky
  • Červená čočka, květák, rýže, quinoa, cuketa, cibule, bio řepkový olej, nori, sůl
  • Dezert ze zbytku kaše s konopnými semínky a kapkou datláku
  • Kousek chleba, kousek tempehu, okurka

+ milión kojení, voda

Johanka jidelnicek 4

 Říkám tomu rizoto, ale často je to prostě směs obilovin, luštěnin a zeleniny. Tady je to cizrna, rýže, pohanka… a k tomu seitan a avokádo. Jo a zakápnuto je to konopným olejem.

3.den (neděle)

  • Karobové lívanečky od manžela  (špaldová mouka, řepkový olej, karob, ovesné vločky, voda, ječmenná sladěnka) s mandlovým máslem a hruškou + B12 a D3
  • Nic
  • Cizrna se špenátem a rýží (cibule, řepkový olej, špenát, lahůdkové droždí, cizrna, sůl) – snědla velké kulové :) 
  • Meloun, jablečné pyré
  • Zbytek od oběda

+ kojení, voda

Johanka jidelnicek 5

 

Naše milované nedělní snídaně. Většinou jsou to lívance.

 4. den

  • Vzduch s mlékem  +  B12 a D3
  • Banán rozmixovaný s vodou
  • Cizrnové lívanečky (cizrnová mouka, voda, cuketa, cibulka, trošku soli, olej) a okurka
  • Chléb s avokádem a strouhaná mrkvička, konopné semínko – moc toho nesnědla, ale pak si donesla sama ze špajzky sklenici zavařené dýně a i lžíci, tak to dohnala dýní
  • Polévka (mrkev, brokolice, květák, brambory, červená čočka, cibule, ovesné vločky, pohanka, majoránka, sůl, olej, nori vločky)

+ kojení, voda, jablečný mošt

 Johanka jidelnicek 6

Pro malé i velké. Základ je stejný – kaše z munga a čočky, strouhaná mrkev, salát. Jen ten toast. Joji ho má s avokádem a nori vločkami a pohankovými těstovinami, a já a manžel s pestem z medvědího česneku, pečeným tofu a veganlinem.

5. den

  • Pohanková kaše (pohanka, rozinky, tahini, lněný olej), strouhané jablko, datlový sirup, mletý mák +B12 a D3
  • Domácí muffiny s mandlovým máslem (špalda, banán, prášek do pečiva, řepkový olej, voda, vločky, jablko, brusinky)
  • Polévka hrstková ze včerejší večeře +  pečené brambory, seitan a bílé zelí (brambory upečené s troškou oleje a kmínem, seitan opečený spolu s bramborami, zelí podušené s mrkví na cibulce, trocha soli, kapka octa a maličko třtinového cukru)
  • Sušenka z DMka (taková ta lisovaná placka) – byli jsme ve městě kupovat botičky, tak se vždy zastavíme na sušenku
  • Černá čočka, quinoa, květák, cibule, nori, bio řepkový olej, sůl

+ kojení, voda

 

 Johanka jidelnicek 7

Nejlepší pomocnice.

 6. den

  • Přesnídávka z DMka (jablko a borůvky), kakaová zvířátka Biozemka + B12 a D3
  • Hroznové víno
  • Dýňová polévka s quinoou (mrkev, brambora, cibule, hokkaido, bazalka, sůl, shoyu, nori, quinoa)
  • Domácí hummus (cizrna, voda, tahini, konopný a lněný olej, kmín) s mrkví a řapíkem
  • Hummus, polévka a chléb

+ Kojení, voda

 

 Johanka jidelnicek 8Cizrnu vařím po kilech. Potom v krabičkách mrazím. A když je chuť na hummus, jen vytáhnu z mrazáku a jde se na věc.

 7. den

  • Smoothie z banánů, hrušek, kadeřávku, ovesných vločkek, tahini, lněného oleje, lněného semínka, chia, vody + B12 a D3
  • Ovoce (banán, jablko, třešně, hroznové víno, hruška, broskev)
  • Rizoto (quinoa, rýže, bulgur, kapusta, řapík, cibule, cizrna, hrášek, nori, sůl, lahůdkové droždí, majoránka), zavařená řepa
  • Hummus se zeleninou a dojedla přesnídávku ze včerejší snídaně a dopila smootie z rána
  • Hokkaido polévka

+ kojení, voda

Johanka jidelnicek 9

     To je tááák dobrý, maminko. A co to vlastně je? No smoothie z banánů, hrušek, semínek, tahini a kedařávku z naší zahrádky.

P.S.: Tento článek jsem napsala zhruba před měsícem, takže Jója už zase povyrostla (na výšku asi o 2 cm), přibrala (asi tak kilo) a nohu má zase o číslo větší. Jak jen to ty děti dělaj. 

A to už je všechno, tak ahooooooooj :)

Komentáře